Kvalitet – hvad er nu det ?
NÄr du optager video pÄ dit kamera og overfÞrer det til computeren og redigerer det og tilfÞjer stillbilleder og musik og endelig gemmer det fÊrdige resultat, er det en god idé at tÊnke pÄ kvaliteten i den lange proces.
Det er meget ĂŠrgerligt at gĂžre en fejl undervejs, sĂ„ det fĂŠrdige resultat ligesom mangler lidt “finish” nĂ„r det skal fremvises.

Jeg vil dele de forskellige elementer som indgÄr processen op, sÄ det (forhÄbentlig) bliver lidt mere overskueligt.

Kamera – OverfĂžrsel – Behandling – BĂ„nd


Kamera kan igen opdeles i:    Objektiv – CCD – BĂ„ndsystem

Objektivet er det fÞrste mÞde med vores billede og en af de vigtige ting pÄ videokameraet. 
Det fĂžrste jeg kigger efter ved objektivet er diameteren – jo stĂžrre des bedre. Dette hĂŠnger sammen med den mĂ„de et objektiv er opbygget, ofte med mange slebne glas-linser og jo stĂžrre disse linser er i diameter des fĂŠrre slibe-fejl vil der vĂŠre pĂ„ dem.
Og sĂ„ er lyset meget vigtigt for at fĂ„ gode billeder – stĂžrre hul giver mere lys.

Derudover er der selvfÞlgelig de tekniske data for lukker, lys, zoom osv. men da vil jeg anbefale at sammenligne data pÄ de kameraer du har kig pÄ.

Lukkehastigheden (Shutter) bestemmer hvor lang tid billedet eksponeres ind pĂ„ CCD’en. Hurtige bevĂŠgelser har brug for lille lukketid. De fleste optagelser af video foregĂ„r med lukketider mellem 1/25 og 1/500 sekund. Lukkehastigheden hĂŠnger dog sammen med lyset som bestemmes af din blĂŠnde.

BlĂŠnden (Iris) er betegnelsen for hvor stort et hul lukkeren Ă„bner op for lyset til CCD’en.
BlÊnden hÊnger sammen med lukketiden. Jo stÞrre hul, des mere lys og derfor kan der bruges mindre lukketid. Det vil sige, at hvis dit motiv flytter sig hurtigt skal du have en lille lukketid (1/500 sekund f.eks.) og dermed skal der Äbnes for blÊnden sÄ du fÄr mere lys (og der skal vÊre meget lys). 
Zoom i forbindelse med objektivet kaldes ogsĂ„ Optisk Zoom (som ikke mĂ„ forveksles med digital zoom). Kvaliteten pĂ„ zoom har ogsĂ„ noget at gĂžre med diameteren af dit objektiv. For at lave optisk zoom skal man bruge endnu flere slebne linser som bliver forskudt i forhold til CCD’en (og hinanden) og store slebne glas er bedre end smĂ„ (som mĂ„ske endda er lavet af plastik).

CCD er den eller de chip der opfanger lyset fra linsen og omdanner det til elektroniske signaler.
Der er kameraer med 1xCCD og nogle med 3xCCD.
3xCCD betyder at optikken er konstrueret sĂ„ledes at den skiller farverne ud i RGB og sender dem til hver deres chip. Det giver et bedre billede nĂ„r farveseparationen foregĂ„r i specialslebne linser i stedet for at foregĂ„ elektronisk i CCD’en.
Her betyder stĂžrre CCD ogsĂ„ bedre billede, men den fysiske stĂžrrelse hĂŠnger sammen med stĂžrrelsen af optikken. Jo stĂžrre CCD-areal des lĂŠngere afstand skal der vĂŠre til linserne og det giver sĂ„ et stĂžrre optik. Derfor er der ofte en lille CCD i de smĂ„ kompakte kameraer – de skal jo vĂŠre kompakte :o)

BÄndsystemet i et kamera hÊnger ofte sammen med video-formatet.
En sammenligning af de mest gĂŠngse, nemlig Hi8, Digital8, MiniDV, DVCam og DVCPro

Betegnelse Hi8 Digital8 MiniDV DVCam DVCPro
BĂ„nd bredde 8 mm 8 mm 6,35 mm 6,35 mm 6,35 mm
BĂ„nd hastighed SP  (mm/sekund – PAL) 19,2   28,7 18,81 28,22  33,82
Ca. LĂŠngde
(for 60 min SP PAL)
69 meter  100 meter 67 meter  100 meter  122 meter
StÞrrelse  BxHxT 95x60x15 95x60x15 66x48x12,2 125x78x14,6
66x48x12,2
3 forsk.
stĂžrrelser
Spor bredde   (micrometer) 20,5 um  16,34 um 10 um 15 um 18 um
Video format analog DV DV DV DV
Audio (max sampling) 48KHz 48KHz 48KHz 48KHz 48KHz
OverfĂžrselshastighed (max) 1x 1x 1x 4x 4x
Interface analog FireWire FireWire FireWire FireWire
Kvalitet pÄ bÄndsystem  1-5 3 4 3 4 5
Kvalitet samlet   1-10 3 5 5 7 8

HÞjere bÄndhastighed giver bredere spor og dermed et stÞrre omrÄde pÄ bÄndet til at gemme informationerne. Bagdelen er sÄ at der bruges mere bÄnd pr optagelse.
Og kvaliteten af bÄndet har selvfÞlgelig ogsÄ indflydelse.

OvenstÄende betragtninger er nÞjagtig det samme som ved audio kasettebÄnd og VHS-bÄnd.
Bedre bÄnd = HÞjere kvalitet = StÞrre dynamik = LÊngere holdbarhed = Dyrere bÄnd.

Til Top


OverfÞrsel af video til computeren kan ske pÄ flere mÄder.

Analog
Stik type Kabel Max.lĂŠngde ~ Signal type Kvalitet
Phono 1 leder og
1 skĂŠrm
10m Composite
(CVBS)
1
Phono  (3 kabler
+ evt. 1 sync)
1 leder og
1 skĂŠrm
10m Component
(Y-Cb-Cr) (RGB)
4
S-video
Mini Hosiden
4 ledere og
3 skĂŠrm
10m Y/C
(S-video, S-VHS)
2
BNC
(3 kabler +
evt. 1 sync)
Coaxial kabel
1 leder og
1 skĂŠrm
125m Component
(Y-Cb-Cr) (RGB)
5
Digital
Stik type Kabel Max.lĂŠngde ~ Signal type Kvalitet
FireWire 4 leder snoet
1 skĂŠrm
2,5m Seriel Digital
duplex
6
BNC
(SDI)
Coaxial kabel
1 leder og
1 skĂŠrm
125m Seriel Digital
duplex
6

Digital overfĂžrsel af video og audio er standarden rundt omkring og de stĂžrre installationer anvender SDI (Serial Data Interface) hvormed man kan opbygge store netvĂŠrk og overfĂžre flere Real-Time videosignaler samtidig eller et enkelt med 4 eller 8 gange hastighed.
BĂ„ndbredden pĂ„ SDI er meget stor – og det er prisen endnu ogsĂ„, men den er pĂ„ vej ned.

Til normalt hjemmebrug benyttes FireWire (I-Link, IEEE1394) som har en bÄndbredde pÄ 400Mbit. Almindelig DV25 (MiniDV) benytter 25Mbit til video og DV50 benytter 50Mbit. Dertil kommer sÄ Audio (1536Kbit ved 48KHz/16bit) og forskellige kontrolsignaler defineret i OHCI protokollen.

SCART kablet kan overfÞre Composite, S-video og RGB-Component signaler. Se mere her.


Behandling  af dine videoklip bÞr planlÊgges allerede inden du overfÞrer dem til computeren.

Skal videoen ind i computeren og uden nogen form for efterbehandling overfÞres til f.eks. DVD, kan det vÊre en god idé allerede under overfÞrslen at konvertere til det fÊrdige format.
Det kan gÞres med enten hardware eller software. 
Fordelen ved hardware er, at din computer ikke skal arbejde sÊrligt meget. Hele konverteringen sker i det kort eller den boks du anvender. 
Fordelen ved software er at du kan skifte dit EnCoder-program ud nÄr der kommer et bedre uden at skifte hardware.

VIGTIGT:
Er det meningen at din video skal redigeres skal du beholde den i det originale format sÄ langt hen i processen som muligt.

*** Enhver konvertering fra Ă©t fil-format til et andet vil give kvalitetstab! ***

Og hvis din fĂŠrdige video skal konverteres til et bestemt format er det vigtigt at konvertere direkte fra originalen til formatet.  Jo flere konverteringsprocesser video’en skal igennem des ringere kvalitet.

Se siden om Capture for flere informationer om emnet.